Elke organisatie kent wel een Excel-koning. Meestal is het een man, maar ik ken ook een Excel-koningin. Dat is niet zomaar iemand die wèl weet hoe je een draaitabel maakt, of waar je aan kan vragen hoe die 'vert.zoeken'-functie werkt. Hoewel het meestal wel zo begint, heeft hij (of zij) het daar al snel veel te druk voor en durf je hem echt niet meer te storen met je 'domme' vragen.
Het is meestal iemand die wat slimmer is dan nodig voor z’n functie. Hij heeft al snel door dat een Excel-overzichtje het werk een stuk verbetert. Van het ene excelletje komt het andere en steeds meer mensen gaan erom vragen. En dus gaat hij het automatiseren en komen de macro’s om de hoek kijken. Elke dag en maand gaan ze draaien, halen ze gegevens op en presenteren ze die in diverse tabbladen. Als hij creatief is, krijgt het een naam. En als hij van vormgeving houdt ziet het eruit als een echt systeem met menu’s en noemt niemand het meer Excel.
Maar het blijven Excel macro’s die als een - zoals de fransen zo mooi zeggen - usine à gaz (een gasfabriek) aan elkaar hangen. Nieuwe alinea
Als je een data analyst of deskundige vraagt om een analyse of naar je data laat kijken krijg je een overzicht van de data -> kun je weinig mee.
Als je een Salesmanager naar de data laat kijken dan krijg je een inzicht in hoe hij denkt dit voor zichzelf en zijn team te gebruiken, dus een operationeel antwoord (of niets als hij het niet snapt).
Als jij strategisch vooruit wil kijken wat je met (je eigen) data kan doen zul je er een strategist/iemand met visie naar moeten laten kijken.
DADA brengt de juiste ervaring in Automotive samen met de nieuwste inzichten