en bang voor data
Bij mij op de middelbare school zat een jongen in de klas, die was 'bang voor de bal'. Met gym kreeg hij hem liever niet, keek de hele tijd schrikachtig om zich heen en dook het liefst weg. En als hij toch de bal kreeg, gaf hij hem zo snel mogelijk aan iemand die er wel raad mee wist en hem zeker niet terug zou terugspelen. Pas jaren later, en ik weet het want het is (toch) een vriend geworden, bleek hij best goed in sport en ontdekte hij dat hij iets gemist had, maar bij bal- of teamsporten heeft hij nooit meer kunnen aanhaken.
Aan die schrikblik moet ik steeds denken als ik over data in de automotive praat. Want zelfs een (uitstekende) CEO die ik sprak, duikt er liever niet in. Hij vindt dat ze eigenlijk al te veel data hebben en is bang dat er alleen maar meer rapporten bijkomen. Hij vertrouwt liever op een paar oude rotten die precies weten hoe ze een bedrijf moeten runnen. En hij heeft mensenkennis, want het gaat goed. Maar, hoe heerlijk het ook is om een manager te spreken die meer gelooft in delegeren dan controleren en nog naar de kwaliteit van mensen kijkt, denk ik toch dat hij iets moois - het balgevoel - mist.
Als je kijkt welke data veel bedrijven gebruiken, is het ook wel weer te begrijpen. Meer data gebruiken betekent meestal inderdaad MEER data, meer tabellen, meer rapporten, meer pagina’s, meer, meer, meer. Dan snap ik dat je bang wordt van de data. Maar dat is omdat er niet geselecteerd wordt, niet geordend, niet geconcentreerd, niet gedelegeerd, niet gecombineerd, niet gecalculeerd, niet gedecimeerd, niet geconcludeerd wordt. En als er een data-analist bijkomt, gaat die weer andere, eigen dribbelacties met de bal doen, krijg je hem nooit meer terug en raak je steeds verder van de business af.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De bedoeling is om die kennis en ervaring die de goede managers hebben en voor zichzelf gebruiken, uit hun hoofd te halen en om te zetten in analyses en rapporten, zodat het hele bedrijf ervan kan profiteren. De ervaren manager weet waar hij naar moet kijken, wanneer het goed gaat en wanneer niet. Maar hoe deelt hij dat met de rest van de organisatie?
Zo kon ik mijn oren ook niet geloven, toen ik hoorde dat bijna de helft van de dealerdirecteuren geen zicht heeft op zijn leads. Ja, er zijn altijd genoeg leadopvolging-rapportages. Maar een paar simpele getallen:
- hoeveel leads heb je nodig (elke week/maand) om je verkoopdoelstelling te halen,
- waar sta je,
- en kom je tekort of heb je over.
Die heeft niet elke directeur op zijn mobiel. Die staat wel vol met uitnodigingen voor seminars waar het belang van leads erin gepompt wordt, dus dat hoef ik niet uit te leggen.
En dat kleine leaddashboard lijkt simpel, maar daarvoor moet je wel weten hoe leads converteren in verkopen…Inmiddels weet ik dat het daar vaak aan schort. Dus daar moet je beginnen. En als je daar wat energie in steekt kan je op termijn ook gaan voorspellen, waarover een andere keer meer.
En dan? Dan komt het erop aan dat je niet alles wil laten zien, niet alles wil weten. Dat wil die CEO van net ook niet. Dus dan moet je de keuzes maken wat op elk niveau relevant is. Met 1x doorklikken voor 1 stap dieper, maar niet te ver en niet te veel en niet te vaak.
Daar heb je iemand bij nodig die de business snapt en die data snapt. En die vind je of word je door niet bang te zijn voor de bal.
Het advies dat je zal krijgen is overal hetzelfde: gewoon beginnen! En dan komen de excuses en de redenen waarom het toch eigenlijk niet nodig is. Want als je al het gevoel hebt dat je achterloopt en ‘als je weet dat je niet weet wat je niet weet’ dan weet je dus al helemaal niet waar en waarmee te beginnen. Je bent niet de eerste de beste, dus je gaat niet zomaar ergens in een beginnersklasje PowerBI zitten…toch? Een masterclass Artificial Intelligence klinkt stoerder, maar ook te moeilijk.
Dan heb je eerst iemand nodig waar je vragen aan kan stellen, die je business kent, en je niet uitlacht, maar zelf wel in dat beginnersklasje is gaan zitten en het inmiddels weet toe te passen. Een sparringpartner van jouw niveau, die je begrijpt, die weet waar je vandaan komt, maar ook over data kan praten en tips kan geven. Iemand die je op sleeptouw neemt en je zelfvertrouwen geeft. Zodat jij aan je balgevoel kan werken, met je gaat overspelen en je laat scoren