door Gert Huizing
•
23 april 2021
“Wie wat bewaart die heeft wat,” zei mijn moeder vroeger. En dat hebben wij geweten, toen we het ouderlijk huis moesten leegruimen. De moderne Vinex-woningen hebben daar de ruimte niet meer voor. Alles is ingericht op zoveel mogelijk leefruimte voor vandaag. Dat is misschien maar beter ook, in elk geval voor de kinderen. Tot mijn schrik kom ik dit ook vaak tegen bij bedrijven en hun data… De focus ligt op vandaag; gisteren is geweest. En dat is niet beter. Een beetje voorspellen wat er komt, zou dan wel weer handig zijn, maar dat lijkt lastig. En dat is het ook, als je niet naar het verleden kan kijken. Zo ken ik een prachtige tool voor autodealers om de occasionvoorraad te beheren, te vergelijken, te prijzen, alles is mooi en makkelijk. Maar de data wordt niet bewaard. Dus terugkijken en prestaties uit het verleden vergelijken is moeilijk en trends spotten onmogelijk. En daar begint voorspellen mee: kijken wat er in het verleden gebeurd is. Natuurlijk: seizoenspatronen herkennen daar zijn we aan gewend, maar er is veel meer uit die oude data te halen. De makkelijkste verbeteringen vind je door de beste prestaties nog eens proberen te herhalen. Dat kan de data je zo vertellen. Een occasionverkoopmanager wil graag weten welke auto te duur geprijsd staat, welke te lang op een klant staat te wachten en hoeveel van zulke auto’s er in het land te koop staan. Die informatie heeft hij nodig om zijn werk goed te doen. Als hij ook ziet welke auto’s eerder wél snel verkocht zijn, waar, hoe die geprijsd waren of welke andere kenmerken die hadden. Dan kan hij voortaan zijn werk beter doen. Alleen kijken naar wat voor occasions er nu staan is zoiets als tijdens een tentamen kijken welke leerlingen er als laatste aan het zwoegen zijn en dan denken dat het te moeilijk geweest is - of vooral voor jongens met een bril of zoiets - zonder te kijken naar welke leerlingen al wél snel hun werk hebben ingeleverd en met welk resultaat. Nu denk je wellicht: zo gaat dat toch niet in professionele organisaties, dit is een tikje overdreven, ze zullen echt óók naar het verleden kijken. Maar dan is mijn vraag: hoe is dat in jouw organisatie? Wordt daar de data bewaard en bekeken? Hoe vaak worden de verschillen in bijvoorbeeld verkoop of conversie van marketing naar sales geanalyseerd, per locatie, prijs, verkoper of product? Of heb je hier wel rapportages over, maar worden die gebruikt als bevestiging dat we het goed gedaan hebben? Of om daar lessen uit te trekken om het niet alleen goed, maar ook beter te doen? Want je moet niet alleen rapporteren, maar ook op zoek gaan naar verschillen die iets verklaren, de goede vragen stellen en kansen zien, en dan kan de data je de antwoorden geven. En als dat wel zo is, je wél de data bewaart en analyseert en wél weet waar het goed gaat en hoe het beter kan: zoveel te beter, want dan ‘heb je niet alleen wat’ dan zal je ook trends zien, ga je verwachtingen formuleren en kan je voorspellingen gaan doen. Dan gaat de data praten.